Εισαγωγή

Ενεργοποίηση των προηγούμενων γνώσεών σας…

  • Πώς πιστεύετε ότι λειτουργεί η εμπλοκή στον εγκέφαλο;
  • Τι γνωρίζετε ήδη για την εμπλοκή των μαθητών σας;
Η επιστημονική μελέτη της ενασχόλησης με τα εκπαιδευτικά πλαίσια βρίσκεται στα σπάργανα. -Howard-Jones (2019)

Η μάθηση ξεκινά με τη εμπλοκή. Αλλά τι γνωρίζει ήδη η εκπαιδευτική νευροεπιστήμη για τους νευρικούς μηχανισμούς εμπλοκής στον εγκέφαλό μας;

Για αυτήν τη γενική εισαγωγή στη νευροεπιστήμη και τη εμπλοκή , έχετε την επιλογή ανάμεσα σε δύο επιλογές:

  • Μπορείτε να δείτε ένα βίντεο στο οποίο ο καθηγ. Δρ. Ο Paul Howard-Jones (Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, Η.Β.) εξηγεί τους νευρικούς μηχανισμούς εμπλοκής και γιατί είναι απαραίτητη για τη μάθηση.
  • Μπορείτε διαβάσετε την περίληψη του βίντεο.

Στο τέλος θα υπάρξει ένα σύντομο κουίζ. Σας ενθαρρύνουμε να κρατάτε κάποιες σημειώσεις ενώ παρακολουθείτε ή διαβάζετε.

ΕΠΙΛΟΓΗ 1: Παρακολουθείστε το βίντεο

ΕΠΙΛΟΓΗ 2: Διαβάστε την περίληψη

«Για να μάθουμε, πρέπει να εμπλακούμε», δηλώνει ο καθ. Δρ. Paul Howard-Jones (Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, Ηνωμένο Βασίλειο). Η εμπλοκή είναι επομένως ζωτικής σημασίας για τη μάθηση. Σημαίνει ότι καταπιανόμαστε και ασχολούμαστε με κάτι. Αν θέλουμε να μάθουμε κάτι από μια ευκαιρία μάθησης, πρέπει να είμαστε έτοιμοι και ανοιχτοί σε αυτήν. Επομένως, η εμπλοκή σχετίζεται στενά με τα συναισθήματα και τα κίνητρά μας και επηρεάζεται από αυτά.

Επικοινωνία μεταξύ υποφλοιού και φλοιού

Για να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί η εμπλοκή στον εγκέφαλό μας, πρέπει να εξετάσουμε τις συνδέσεις ανάμεσα σε υποφλοιό και φλοιό. Ο φλοιός είναι ένα λεπτό φύλλο νευρώνων που σχηματίζει το εξωτερικό μέρος του εγκεφάλου. Ο υποφλοιός αποτελείται από πολλαπλές δομές που βρίσκονται βαθύτερα στον εγκέφαλο (βλ. Εικόνα 1).

Ο επικοινωνία μεταξύ του υποφλοιού και του φλοιού είναι αμφίδρομη:

  • Μερικές υποφλοιώδεις δομές, όπως η αμυγδαλή και ο επικλινής πυρήνας, επηρεάζουν τον προμετωπιαίο φλοιό, το τμήμα του μετωπιαίου φλοιού που είναι υπεύθυνο για τον γνωστικό έλεγχο, τη λογική, την επίλυση προβλημάτων κ.λπ. Τα συναισθήματά μας επομένως επηρεάζουν τη συλλογιστική μας.
  • Η επικοινωνία λειτουργεί επίσης προς την αντίθετη κατεύθυνση. ο προμετωπιαίος φλοιός μπορεί να παρέχει έλεγχο από πάνω προς τα κάτω αυτών των υποφλοιωδών δομών, ρυθμίζοντας τον τρόπο επεξεργασίας των ερεθισμάτων. Ο συλλογισμός μας επηρεάζει την ερμηνεία των συναισθηματικών ερεθισμάτων.

Λόγω αυτής της έντονης σύνδεσης μεταξύ των συναισθημάτων (υποφλοιός) και της λογικής (προμετωπιαίος φλοιός), ορισμένοι επιστήμονες προτείνουν ακόμη και να μην τα εξετάζουμε ξεχωριστά. Και τα δύο είναι σημαντικά για τη μάθηση και την εμπλοκή των μαθητών στη μάθηση.

Τέσσερις προτάσεις σχετικά με τη εμπλοκή των μαθητών

  • Κάθε εγκέφαλος είναι μοναδικός
  • Η προσέγγιση απόκρισης μπορεί να μας κάνει να εμπλακούμε στη μάθηση
  • Η αποφυγή απόκρισης μας εμποδίζει να μάθουμε
  • Η πλαστικότητα του εγκεφάλου μας

Οι εγκέφαλοι εμπλέκονται διαφορετικά

Η σχέση μεταξύ εμπλοκής και μάθησης δεν είναι απλή. Η εμπλοκή μπορεί να οδηγήσει στη μάθηση, αλλά η ίδια η μάθηση μπορεί επίσης να οδηγήσει σε πιο θετικές συναισθηματικές αντιδράσεις και περαιτέρω εμπλοκή με τη μάθηση (Supekar et al., 2015). Πρόσφατες μελέτες μαγνητικής τομογραφίας (Howard-Jones et al., 2016a και 2016b) έδειξαν αυξημένη ενεργοποίηση στο σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου, ic nucleus accumbens (βλ. Εικόνα 2), όταν οι μαθητές μπορούσαν να κερδίσουν πόντους ενώ μαθαίνουν. Το παιχνιδοποιημένο μαθησιακό περιβάλλον αύξησε τη δραστηριότητα του συστήματος ανταμοιβής, αύξησε τη εμπλοκή των μαθητών και αύξησε τη μάθησή τους. Μια άλλη πρόσφατη μελέτη (DiMenichi et al., 2019) δείχνει ότι κατά τη λήψη ανατροφοδότησης, η ενεργοποίηση του συστήματος ανταμοιβών συσχετίζεται με το πόσα έμαθε ο μαθητής από την ανατροφοδότηση.

Ωστόσο, δεν είναι κάθε εγκέφαλος ο ίδιος. Δεν ανταποκρίνεται κάθε μαθητής με τον ίδιο τρόπο στις ανταμοιβές και στα συναισθήματα. Δεν μαθαίνει κάθε μαθητής με τον ίδιο τρόπο. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να λάβετε υπόψη τις διαπροσωπικές διαφορές μεταξύ των μαθητών και να κατανοήσετε ότι δεν υπάρχει μια ενιαία μέθοδος για να προσελκύσετε τους μαθητές σας να μάθουν. Όλοι οι μαθητές σας διαφέρουν ως προς το τι τους απασχολεί. Ως δάσκαλος, πρέπει να λάβετε υπόψη αυτές τις διαφορές όταν σχεδιάζετε τις τάξεις σας και επιλέγετε στρατηγικές για να προσελκύσετε τους μαθητές σας.

Διαφορετικές εμπειρίες μπορούν να τονώσουν την εμπλοκή και το σύστημα ανταμοιβής

Όταν κάτι έχει μια προοπτική ανταμοιβής, είμαστε πιο πρόθυμοι να ασχοληθούμε με αυτό. Μια απάντηση προσέγγισης στον εγκέφαλο (βλέπε: 3.2.2) μπορεί να διεγείρεται από ανταμοιβές όπως έπαινο, αναγνώριση επιτευγμάτων, καινοτομία, παροχή επιλογών και μοίρασμα προσοχής.

Ανταμοιβές

Οι ανταμοιβές είναι ένα από τα κύρια ερεθίσματα για την προσέγγιση μιας ευκαιρίας μάθησης. Οι ανταμοιβές και η αναγνώριση των επιτευγμάτων είναι εξαιρετικά σημαντικές για τη εμπλοκή και τη μάθηση.

novelty

Καινοτομία

Νέα ή ανεξερεύνητα πράγματα μπορούν να κινήσουν την περιέργεια που επηρεάζει τη μάθηση.

Απρόβλεπτες ανταμοιβές και επιλογές

Οι απρόβλεπτες ανταμοιβές έχουν πιο σημαντικό αντίκτυπο στο σύστημα ανταμοιβής από τις προβλέψιμες. Η προσφορά επιλογής μπορεί επίσης να τονώσει το σύστημα ανταμοιβής.

Μοίρασμα προσοχής

Η συνεργασία με άλλους ανταμείβει και διεγείρει τη μάθηση.

Ο φόβος και το άγχος μας εμποδίζουν να μάθουμε

Ο φόβος και το άγχος μπορεί να μας κάνουν να απομακρύνουμε την προσοχή μας από τη μάθηση. Το μόνο μας μέλημα είναι να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση που προκαλεί φόβο ή άγχος. Αυτή η αντίδραση συνδέεται με έναν εξελικτικό μηχανισμό που μας βοηθά να αποφύγουμε τις απειλές, η λεγόμενη αντίδραση "πάλης ή φυγής". Στην τάξη, το αίσθημα ανασφάλειας προκαλεί αποδέσμευση από μια ευκαιρία μάθησης.

Μια υποφλοιώδης δομή που ονομάζεται αμυγδαλή είναι υπεύθυνη για την ανίχνευση απειλών. Όταν εντοπίζεται μια απειλή ή μια ανασφαλής κατάσταση, η αμυγδαλή επηρεάζει τον προμετωπιαίο φλοιό μας. Συγκεκριμένα, η αμυγδαλή επηρεάζει τη λειτουργική μνήμη μας στον προμετωπιαίο φλοιό, μειώνοντας έτσι την ικανότητά μας να συγκρατούμε ή να επεξεργαζόμαστε νέες πληροφορίες ή ακόμα και να ανακαλούμε και να χρησιμοποιούμε πληροφορίες που μάθαμε προηγουμένως. Ο φόβος και το άγχος αποτρέπουν επίσης την προσοχή μας από την ευκαιρία μάθησης, επειδή η συνολική μας προσοχή εστιάζεται στην πηγή του φόβου ή του άγχους, μειώνοντας έτσι την ικανότητά μας να ασχολούμαστε με κάτι άλλο.

Πλαστικότητα εγκεφάλου

Ο εγκέφαλός μας δεν παρέχει βιολογικό όριο στο τι μπορούμε να πετύχουμε. Όταν μαθαίνουμε, οι συνδέσεις μεταξύ των νευρώνων ενισχύονται. Η εντατική μελέτη αλλάζει όχι μόνο τη λειτουργία του εγκεφάλου αλλά και τη δομή συγκεκριμένων τμημάτων. Αυτό που αποφασίζουμε να κάνουμε επηρεάζει σημαντικά τον τρόπο ανάπτυξης του εγκεφάλου μας και την ικανότητα μάθησής μας. Η προώθηση του μηνύματος της πλαστικότητας του εγκεφάλου στους μαθητές επηρεάζει θετικά τις επιδόσεις τους. Γνωρίζοντας ότι ο εγκέφαλος είναι πλαστικός και μπορεί να αλλάξει με τη μάθηση μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές να ασχοληθούν περισσότερο με μια ευκαιρία μάθησης. Ενθαρρύνει τους μαθητές να πιστέψουν στις δυνατότητές τους, να μην τα παρατάνε και να προσπαθήσουν όσο περισσότερο μπορούν.

Κουίζ

elGreek