Δραστηριότητες στην τάξη

Μπορείτε να μάθετε χωρίς να δίνετε προσοχή; Όχι, γιατί η προσοχή είναι αυτό που επιτρέπει την ανάδειξη του θέματος και καθορίζει τη σχετική αξία των πληροφοριών. Χωρίς αυτήν την ιεραρχία, δεν υπάρχει τακτική σύνδεση των ιδεών, και επομένως δεν υπάρχει νέα μάθηση.

– Tokuhama-Espinosa (2014:121)

Αυτή η ενότητα παρουσιάζει έμπνευση για δράσεις στην τάξη μπορείτε να δοκιμάσετε στην τάξη σας. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, δεν υπάρχει ένα μέγεθος που να ταιριάζει σε όλους, επομένως είναι απαραίτητος ο πειραματισμός και η περαιτέρω κάλυψη του συγκεκριμένου πλαισίου σας.

Επειδή οι εκπαιδευόμενοι συχνά στερούνται το ένστικτο να διαισθανθούν την επιθυμητή εστίαση της προσοχής της τάξης, οι δάσκαλοι πρέπει να επιστήσουν ρητά την προσοχή στα σημαντικά μέρη της τάξης. Λέγοντας στους μαθητές να «δώσουν προσοχή. Αυτό είναι πραγματικά σημαντικό» δεν είναι εξαπάτηση, έχει να κάνει με το να είσαι ξεκάθαρος..

– Tokuhama-Espinosa (2014:124)

Στην αρχή του μαθήματός σας

  • Δραστηριότητα στην τάξη 1
    • Νέα ή απροσδόκητα πράγματα τραβούν την προσοχή μας. Σκεφτείτε κάτι απροσδόκητο ή ασυνήθιστο για να ξεκινήσετε το μάθημά σας. Μπορείτε, για παράδειγμα, να χρησιμοποιήσετε μια ενδιαφέρουσα εικόνα ή βίντεο που σχετίζεται με το αντικείμενο της τάξης σας. Ή μπορείτε να δώσετε στους μαθητές μια ενδιαφέρουσα ερώτηση, ένα πρόβλημα ή μια ασυνήθιστη προοπτική που μπορεί να προκαλέσει την προσοχή τους. Ταυτόχρονα, ενεργοποιείτε επίσης τη εμπλοκή των μαθητών (βλ. ενότητα 3) επειδή δημιουργείτε ένα κενό πληροφοριών που θα θέλουν να καλύψουν
  • Δραστηριότητα στην τάξη 2
    • Οι μαθητές δίνουν περισσότερη προσοχή στα πράγματα όταν είναι ουσιαστικά και σχετικά σε αυτούς. Σκεφτείτε πώς το θέμα σχετίζεται με τις πραγματικές εμπειρίες των μαθητών ή/και τις τρέχουσες υποθέσεις. Κάντε τη συνάφεια ξεκάθαρη στην αρχή του μαθήματος σας και επαναλάβετε τη σε σημαντικές στιγμές κατά τη διάρκεια του μαθήματος σας.

Σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος

  • Δραστηριότητα στην τάξη 3
    • Χρησιμοποιήστε προειδοποιητικά σημάδια για να ανακοινώσετε ρητά ότι πρόκειται να ακολουθήσουν σημαντικές πληροφορίες:
      • Μπορείτε προφορικά να τραβήξτε την προσοχή σε σημαντικές στιγμές, π.χ. «Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό», «Τώρα προσέξτε…»
      • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οπτικά προειδοποιητικά σημάδια. Για παράδειγμα, μπορείτε να δώσετε στις διαφάνειες του PowerPoint σας με βασικές πληροφορίες διαφορετικού χρώματος φόντου. Όταν οι μαθητές βλέπουν αυτό το χρώμα, προκαλεί την εγρήγορση και την προσοχή τους.
  • Δραστηριότητα στην τάξη 4
    • Προσπάθησε να κρατήσετε αποσπάσεις της προσοχής όπως θόρυβος, κουβέντα, κινητά, σύγχυση, άλλους μαθητές που τυχαίνει να περνούν από την τάξη σας κ.λπ., στο ελάχιστο. Κάντε μια λίστα με πράγματα που έχετε παρατηρήσει ότι αποσπούν την προσοχή των μαθητών σας και σκεφτείτε πιθανές παρεμβάσεις για να τραβήξετε την προσοχή των μαθητών σας.
  • Δραστηριότητα στην τάξη 5
    • Βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές αισθάνονται ασφαλείς και σεβαστοί στην τάξη σας. Αποδεχτείτε τα λάθη ως ευκαιρίες για μάθηση. Όταν οι μαθητές αισθάνονται ανασφαλείς, η προσοχή τους μπορεί να αποσπάται από πιθανές «απειλές» στο άμεσο περιβάλλον τους. Αυτοί οι περισπασμοί πυροδοτούν μια απάντηση αποφυγής και βλάπτουν τη μάθηση (βλ. ενότητα 3 σχετικά με τη εμπλοκή).

Η δουλειά ενός δασκάλου είναι να βοηθά τον μαθητή να επιλέξει τη σωστή εστίαση, εφιστώντας ρητά την προσοχή σε αυτό που θεωρεί σημαντικό.

– Tokuhama-Espinosa (2014:32)

  • Δραστηριότητα στην τάξη 6
    • Δηλώστε τους μαθησιακούς στόχους ρητά και δείξτε πώς θα μοιάζει η επιτυχία (Hattie, 2012). Αυτοί οι μαθησιακοί στόχοι βοηθούν στον προσανατολισμό της προσοχής των μαθητών σε αυτό που θέλετε να μάθουν. Όταν είναι σχετικό, επαναλάβετε τους μαθησιακούς στόχους σε όλη την τάξη σας. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές μπορούν να ανακατευθύνουν την προσοχή τους. Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, προσπαθήστε να αξιολογήσετε τους μαθησιακούς στόχους κατά τη διάρκεια της τάξης σας και δώστε στους μαθητές ανατροφοδότηση, ώστε να γνωρίζουν σε ποια βήματα πρέπει να επικεντρωθούν στη συνέχεια

  • Δράστηριότητα στην τάξη 7
    • Επισημάνετε σημαντικά και βασικά στοιχεία για να επιστήσετε την προσοχή σε αυτές τις σημαντικές πληροφορίες:

      • Δώστε μια οπτική ένδειξη (π.χ. ένα βέλος ή ένα πλαίσιο ή…) που κατευθύνει την προσοχή στις πληροφορίες στις οποίες θέλετε να εστιάσουν οι μαθητές σας.

      • Όταν εργάζεστε με εικόνες ή διαγράμματα, επίσης υποδείξτε φυσικά πού πρέπει να κοιτάζουν οι μαθητές όταν εξηγείτε κάτι.
  • Δραστηριότητα στην τάξη 8
    • Σκεφτείτε το πιθανό εξωτερικούς περισπασμούς και προσπαθήστε να τους περιορίσετε στο ελάχιστο.

      • Ο εκπαιδευτικό υλικό πρέπει να φαίνεται προσεκτικά προετοιμασμένο και δομημένο. Οι μαθητές θα πρέπει να επικεντρωθούν στο περιεχόμενο, όχι στην εντυπωσιακή διάταξη ή στις άσχετες εικόνες. Μην το παρακάνετε λοιπόν και προσπαθήστε να κρατήσετε το υλικό σας κάπως «νηφάλιο».
      • Κρατήστε τα δικα σας PowerPoint Απλώς οπτικοποιήστε τις λέξεις-κλειδιά και αποφύγετε τα (εκτενή) κείμενα όσο το δυνατόν περισσότερο. Χρησιμοποιήστε εικόνες για να πείτε την ιστορία σας.
  • Δραστηριότητα στην τάξη 9
    • Αποφύγετε "διπλές εργασίες" στις ασκήσεις ή τις εργασίες σας. Βεβαιωθείτε ότι εξασκείτε (σε πρώτη φάση) αυτό στο οποίο θέλετε να εξασκηθείτε. Όταν οι μαθητές κατακτήσουν τη γνώση ή τις δεξιότητες, μπορείτε να παρεμβαίνετε με «αποσπαστές της προσοχής».

Οι προηγούμενες ενέργειες στην τάξη έχουν σκοπό να υποστηρίξουν την προσοχή και τη μάθηση των μαθητών σας. Φυσικά, θα θέλαμε οι μαθητές μας να κάνουν αυτά τα πράγματα μόνοι τους χωρίς τη βοήθειά μας. Το να γνωρίζετε πότε πρέπει να δίνετε προσοχή και ποιες πληροφορίες σχετικά με την εργασία να επιλέξετε είναι βασικές δεξιότητες για τη δια βίου μάθηση. Ωστόσο, οι μαθητές συχνά δυσκολεύονται να ρυθμίσουν την προσοχή τους και, κατά συνέπεια, τη μάθησή τους.

Εάν θέλουμε να επιτύχουν στη δια βίου μάθηση, πρέπει να προσφέρουμε στους μαθητές μας ευκαιρίες, υποστήριξη και ανατροφοδότηση για να αναπτύξουν και να βελτιστοποιήσουν το επιτελικό δίκτυο προσοχής τους. Μπορεί επίσης να είναι ωφέλιμο να μοντελοποιήσετε και να καταστήσετε σαφές πώς εσείς, ως ειδικός, προσεγγίζετε μια ευκαιρία μάθησης ή πώς επιλύετε ένα πρόβλημα (Vermunt & Verloop, 1999).

Είναι σαφές ότι οι ΕΛ [= επιτελικές λειτουργίες] μπορούν πράγματι να βελτιωθούν και αυτό ισχύει σε όλες τις ηλικίες από τα βρέφη (π.χ. Kovács και Mehler, 2009) έως τους μεγαλύτερους (π.χ. Williams και Lord, 1997). Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε πόσες ΕΛ μπορούν να βελτιωθούν. Η εκπαίδευση απλώς ωθεί τις ΕΛ ελαφρώς υψηλότερα; Τα οφέλη συνδέονται στενά με συγκεκριμένους τύπους εργασιών ή πλαισίων ή γενικεύονται περισσότερο από αυτό; Πόσο διαρκούν τα οφέλη; Είναι οι βελτιώσεις απλώς επιφανειακές και εφήμερες, χωρίς να αποφέρουν διαρκή οφέλη; 

– Diamond et al. (2013:42)

  • Δραστηριότητα στην τάξη 10
    • Σχεδιάστε αυθεντικές ευκαιρίες και δραστηριότητες μάθησης στις οποίες οι μαθητές χρειάζεται πραγματικά να:

      • κάνουν ένα σχέδιο δράσης
      • επιλέξουν πληροφορίες σχετικές με την εργασία
      • εμποδίσουν τους περισπασμούς
      • ξεκινήσουν δράση
      • παρακολουθήσουν τη συμπεριφορά και να τη διατηρήσουν σε καλό δρόμο
      • αλλάξουν στρατηγικές (εάν αυτές που επιλέχθηκαν δεν λειτουργούν)

       

    • Όπως σημειώνουν οι Vermunt & Verloop (1999:274): οι επαρκείς διαγνώσεις των στρατηγικών μάθησης και σκέψης των μαθητών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αποφυγή αυτών των τριβών [δηλαδή καταστροφική τριβή] και για να είστε σε θέση να προσαρμόσετε τη διδασκαλία σε αυτές τις στρατηγικές που οι μαθητές δεν κατέχουν ή δεν κατέχουν επαρκώς.

       

    • Όταν σχεδιάζετε ευκαιρίες μάθησης, σκεφτείτε επίσης

      • πως θα στηρίξετε τη μάθηση των μαθητών σας
      • πώς μπορείτε να παρέχετε στους μαθητές προτροπές για προβληματισμό σχετικά με τη συνεχιζόμενη μαθησιακή τους διαδικασία
      • πώς και πότε πρόκειται να δώσετε στους μαθητές σας ανατροφοδότηση.

 

Αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα:

  • Bunnik-Tibbe, P. (2021). Η επίδραση της διδασκαλίας στρατηγικής στην αντιληπτή χρήση των στρατηγικών μάθησης και στην αυτό-αποτελεσματικότητα με φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, Master’s thesis, University of Twente.
  • Hartwig, MK, & Dunlosky, J. (2012). Στρατηγικές μελέτης φοιτητών πανεπιστημίου: Σχετίζονται ο αυτοέλεγχος και ο προγραμματισμός με το επίτευγμα;. Psychonomic bulletin & review, 19(1), 126-134.
  • Morehead, K., Rhodes, MG, & DeLozier, S. (2016). Γνώσεις εκπαιδευτών και σπουδαστών για στρατηγικές μελέτης. Memory, 24(2), 257-271.
  • Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, PA (2022). Lessons for Learning: 12 δομικά στοιχεία για την αποτελεσματική διδασκαλία. John Catt Εκπαιδευτικό.
elGreek