Ο συναισθηματικός εγκέφαλος – δημιουργία, επεξεργασία και μετάδοση συναισθημάτων

Η μοντέρνα κατανόηση της δημιουργίας συναισθήματος, επεξεργασίας και μετάδοσης συνδέεται συνήθως με τις μελέτες και τα ευρήματα του James Papez studies. Σύμφωνα με την Anita Deak: “ Ο Papez (1937) έχει περιγράψει όχι μονάχα ένα μοναδικό κέντρο για τα συναισθήματα (όπως τον θάλαμο ή τον υποθάλαμο) αλλά ένα νευρικό κύκλωμα μέσα σε πολλές εγκεφαλικές δομές. Το κύκλωμα του Papez αποτελείται από τον θάλαμο, τον υποθάλαμο, τα θηλαστικά σώματα, το εμπρόσθιο μεσολάβιο και τον ιππόκαμπο (Dalgleish, 2004). Επίσης εισηγήθηκε περάσματα ανάμεσα σε αυτές τις δομές όπου μεταδίδεται η πληροφορία κατά την διάρκεια μίας συναισθηματικής κατάστασης. (…)

To μεταιχμιακό σύστημα έχει πολύ συχνά αναφερθεί σαν η κεντρική περιοχή συναισθημάτων. (…) Το μεταιχμιακό σύστημα αποτελείται από το κύκλωμα του Papez το οποίο επεκτείνεται στις διαφραγματικές περιοχές, τον επικλινή πυρήνα, την αμυγδαλή και τον τροχιακό μετωπιαίο φλοιό”(Deak, 2011: 72).

 Αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα για τον συναισθηματικό εγκέφαλο:

Τα μέρη του μεταιχμιακού συστήματος λειτουργούν με έναν ολοκληρωμένο τρόπο και είναι αμοιβαίως εξαρτώμενα στην διαδικασία δημιουργίας και μετάδοσης των συναισθημάτων. Η Kathryn Elizabeth Patten αναφέρει για την πολυπλοκότητα των συναισθημάτων:

“Οι νευροεπιστήμες απέρριψαν την ιδέα ότι συγκεκριμένα μέρη του εγκεφάλου εκτελούν ορισμένες μοναδικές εργασίες και διαβεβαιώνουν ότι τα μέρη του εγκεφάλου είναι συνδεδεμένα σε μεγάλο βαθμό (Murphy, Nimmo-Smith, & Laurence: 2003), και ενώ συγκεκριμένα μέρη όπως η αμυγδαλή λειτουργεί σαν κόμβος για συγκεκριμένες εργασίες, δεν εκτελούν αυτές τις εργασίες από μόνες τους αλλά λειτουργούν με το να ενορχηστρώσουν και να συντονίζουν την νευρωνική δραστηριότητα. Οι Damasio, Ledoux, και Goleman επικεντρώνονται στα νευρικά και ψυχολογικά υποστρώματα σαν βάση για τις θεωρίες τους και τις υποθέσεις τους για τον ρόλο των συναισθημάτων. (Patten: 2008) .”

Ο συναισθηματικός εγκέφαλος - η Αμυγδαλή
Τι αντιπροσωπεύει η αμυγδαλή και πού βρίσκεται;

Η αμυγδαλή είναι μια συλλογή πυρήνων που βρίσκεται βαθιά μέσα στον κροταφικό λοβό. Ο όρος αμυγδαλή προέρχεται από τα Λατινικά και σημαίνει «αμύγδαλο», γιατί ένας από τους πιο γνωστούς πυρήνες της αμυγδαλής έχει σχήμα αμυγδάλου. Παρόλο που αναφερόμαστε σε αυτή στον ενικό, υπάρχουν δύο αμυγδαλές-μία σε κάθε εγκεφαλικό ημισφαίριο.

Ποιες είναι οι λειτουργίες της αμυγδαλής;

Μερικές φορές αποκαλείται το «κέντρο της επιθετικότητας» Η αμυγδαλή συνδέεται με το αίσθημα. Ιδιαίτερα με την επεξεργασία της αποστροφής πληροφοριών (LeDoux: 1996).

Είναι πιο γνωστή για τον ρόλο της στην επεξεργασία του φόβου (και επίσης του θυμού και του άγχους) αλλά αυτό είναι μία απλουστευμένη προοπτική της λειτουργίας της αμυγδαλής.

Υπάρχουν αποδείξεις ότι η αμυγδαλή είναι υπεύθυνη στην επεξεργασία ευχάριστων πληροφοριών όπως:

  • σχετικές με την επιβράβευση της μάθησης Adolphs: 2010; Janak and Tye: 2015),
  • επεισοδιακή κωδικοποίηση μνήμης (Hamann et al.: 1999; Dolcos et al.: 2004),
  • ευχάριστη σκηνή ή αντίληψη προσώπου (Sabatinelli et al.: 2011),
  • πνευματική εικόνα ευχάριστων εμπειριών (Costa et al.: 2010),

Με μια ευρύτερη έννοια, η αμυγδαλή είναι μια βασική δομή που ενεργοποιεί το κύκλωμα επιβίωσης των οργανισμών (αντιδράσεις μάχης ή φυγής) που οργανώνεται σε διαφορετικά συστήματα κινήτρων, το ορεκτικό και αμυντικό σύστημα κινήτρων (Lang, Bradley: 2010).

Άλλες εγκεφαλικές δομές υπεύθυνες για το σχηματισμό και την επεξεργασία των συναισθημάτων

ΘΑΛΑΜΟΣ - ένα αισθητήριο κέντρο αναμετάδοσης (συλλέγει αισθητηριακά ερεθίσματα: οπτικά, ακουστικά και σωματοαισθητικά) του οποίου οι νευρώνες εκπέμπουν σήματα στα και στην αμυγδαλή και στα ανώτερες φλοιώδης περιοχές για περαιτέρω επεξεργασία.

ΥΠΟΘΑΛΑΜΟΣ - εμπλέκεται στην έκφραση συναισθήματος, παρά στην παραγωγή του. Ο ρόλος του επεκτείνεται σε και σε άλλα επίπεδα, ρυθμίζοντας τις κινητικές δεξιότητες, τις συναισθηματικές αντιδράσεις, την πίεση του αίματος κτλ.ΙΠΠΟΚΑΜΠΟΣσχετίζεται με την μάθηση και τα συναισθήματα. Είναι μέρος κλειδί στον συναισθηματικό εγκέφαλο και είναι υπεύθυνος για την κοινωνική γνωστική λειτουργία και την επεξεργασία των συναισθημάτων. Είναι επίσης σημαντικός στην χωρική μνήμη, στην πλοήγηση και βοηθά στην μετατροπή της βραχυπρόθεσμης μνήμης σε μακροπρόθεσμη μνήμη.  

Ο τροχιακός μετωπιαίος φλοιός (OFC)

Μία από τις κύριες θεωρίες του συναισθήματος είναι ότι τα συναισθήματα είναι καταστάσεις που προκαλούνται από ανταμοιβές και τιμωρίες, που είναι οργανικοί ενισχυτές (Rolls, 2000, 2013b, 2014, 2018a) (Εικ. 6). Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία Ο ρόλος του τροχιακού μετωπιαίου φλοιού στο συναίσθημα είναι να αποκωδικοποιεί την ανταμοιβή/τιμωρία στόχους για δράση, αντιπροσωπεύοντας την αξία ανταμοιβής και μαθαίνοντας για ερεθίσματα με ανταμοιβή έναντι απρόβλεπτων ανταμοιβών, και στη συνέχεια μεταδίδοντας τις προκύπτουσες αναπαραστάσεις σε περαιτέρω περιοχές του εγκεφάλου (όπως ο κυκλικός φλοιός) που υλοποιούν την εκμάθηση των ενεργειών για την απόκτηση των αποτελεσμάτων ανταμοιβής (Rolls, 2019a,b; Rolls, 2021a).

Αν και η αμυγδαλή έχει πολλές από τις ίδιες συνδέσεις με την OFC, είναι μια εξελικτικά παλιά περιοχή του εγκεφάλου και φαίνεται να επισκιάζεται από την OFC στους ανθρώπους, καθώς οι επιπτώσεις της βλάβης στην ανθρώπινη αμυγδαλή στο συναίσθημα και τη συναισθηματική εμπειρία είναι πολύ περισσότερο διακριτικές. Ο LeDoux και οι συνεργάτες του έχουν δώσει έμφαση στα στοιχεία ότι η ανθρώπινη αμυγδαλή εμπλέκεται μάλλον ελάχιστα στην υποκειμενική συναισθηματική εμπειρία (LeDoux, Pine, 2016; LeDoux, Brown, 2017; LeDoux et al, 2018). Αυτό έρχεται σε έντονη αντίθεση με το OFC, το οποίο εμπλέκεται στην υποκειμενική συναισθηματική εμπειρία.

Αυτές οι διαδικασίες - η αξιολόγηση της κοινωνικής κατάταξης των ατόμων, η μάθηση από τους κοινωνικούς εταίρους, η πρόβλεψη της συμπεριφοράς τους - είναι κρίσιμες για την κοινωνική ζωή. Ωστόσο, η ισορροπία (των λειτουργιών της αμυγδαλής και του OFC) μπορεί να μετατοπιστεί προς το OFC στους ανθρώπους, καθώς είναι η βλάβη του OFC στους ανθρώπους που προκαλεί βαθιές αλλαγές στην κοινωνική και συναισθηματική συμπεριφορά και την υποκειμενική συναισθηματική εμπειρία, καθώς και στη ανταμοιβή αντιστροφής μάθησης (Rolls et al., 1994; Hornak et al., 1996; 2003; Berlin et al., 2004, 2005; Hornak et al., 2004; Rolls, 2019c).     

elGreek