Μπορείτε να μάθετε χωρίς να δίνετε προσοχή; Όχι, γιατί η προσοχή είναι αυτό που επιτρέπει την ανάδειξη του θέματος και καθορίζει τη σχετική αξία των πληροφοριών. Χωρίς αυτήν την ιεραρχία, δεν υπάρχει τακτική σύνδεση των ιδεών, και επομένως δεν υπάρχει νέα μάθηση.
– Tokuhama-Espinosa (2014:121)
Αυτή η ενότητα παρουσιάζει έμπνευση για δράσεις στην τάξη μπορείτε να δοκιμάσετε στην τάξη σας. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, δεν υπάρχει ένα μέγεθος που να ταιριάζει σε όλους, επομένως είναι απαραίτητος ο πειραματισμός και η περαιτέρω κάλυψη του συγκεκριμένου πλαισίου σας.
Επειδή οι εκπαιδευόμενοι συχνά στερούνται το ένστικτο να διαισθανθούν την επιθυμητή εστίαση της προσοχής της τάξης, οι δάσκαλοι πρέπει να επιστήσουν ρητά την προσοχή στα σημαντικά μέρη της τάξης. Λέγοντας στους μαθητές να «δώσουν προσοχή. Αυτό είναι πραγματικά σημαντικό» δεν είναι εξαπάτηση, έχει να κάνει με το να είσαι ξεκάθαρος..
– Tokuhama-Espinosa (2014:124)
Στην αρχή του μαθήματός σας
Σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος
Η δουλειά ενός δασκάλου είναι να βοηθά τον μαθητή να επιλέξει τη σωστή εστίαση, εφιστώντας ρητά την προσοχή σε αυτό που θεωρεί σημαντικό.
– Tokuhama-Espinosa (2014:32)
Δηλώστε τους μαθησιακούς στόχους ρητά και δείξτε πώς θα μοιάζει η επιτυχία (Hattie, 2012). Αυτοί οι μαθησιακοί στόχοι βοηθούν στον προσανατολισμό της προσοχής των μαθητών σε αυτό που θέλετε να μάθουν. Όταν είναι σχετικό, επαναλάβετε τους μαθησιακούς στόχους σε όλη την τάξη σας. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές μπορούν να ανακατευθύνουν την προσοχή τους. Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, προσπαθήστε να αξιολογήσετε τους μαθησιακούς στόχους κατά τη διάρκεια της τάξης σας και δώστε στους μαθητές ανατροφοδότηση, ώστε να γνωρίζουν σε ποια βήματα πρέπει να επικεντρωθούν στη συνέχεια
Επισημάνετε σημαντικά και βασικά στοιχεία για να επιστήσετε την προσοχή σε αυτές τις σημαντικές πληροφορίες:
Δώστε μια οπτική ένδειξη (π.χ. ένα βέλος ή ένα πλαίσιο ή…) που κατευθύνει την προσοχή στις πληροφορίες στις οποίες θέλετε να εστιάσουν οι μαθητές σας.
Σκεφτείτε το πιθανό εξωτερικούς περισπασμούς και προσπαθήστε να τους περιορίσετε στο ελάχιστο.
Αποφύγετε "διπλές εργασίες" στις ασκήσεις ή τις εργασίες σας. Βεβαιωθείτε ότι εξασκείτε (σε πρώτη φάση) αυτό στο οποίο θέλετε να εξασκηθείτε. Όταν οι μαθητές κατακτήσουν τη γνώση ή τις δεξιότητες, μπορείτε να παρεμβαίνετε με «αποσπαστές της προσοχής».
Οι προηγούμενες ενέργειες στην τάξη έχουν σκοπό να υποστηρίξουν την προσοχή και τη μάθηση των μαθητών σας. Φυσικά, θα θέλαμε οι μαθητές μας να κάνουν αυτά τα πράγματα μόνοι τους χωρίς τη βοήθειά μας. Το να γνωρίζετε πότε πρέπει να δίνετε προσοχή και ποιες πληροφορίες σχετικά με την εργασία να επιλέξετε είναι βασικές δεξιότητες για τη δια βίου μάθηση. Ωστόσο, οι μαθητές συχνά δυσκολεύονται να ρυθμίσουν την προσοχή τους και, κατά συνέπεια, τη μάθησή τους.
Εάν θέλουμε να επιτύχουν στη δια βίου μάθηση, πρέπει να προσφέρουμε στους μαθητές μας ευκαιρίες, υποστήριξη και ανατροφοδότηση για να αναπτύξουν και να βελτιστοποιήσουν το επιτελικό δίκτυο προσοχής τους. Μπορεί επίσης να είναι ωφέλιμο να μοντελοποιήσετε και να καταστήσετε σαφές πώς εσείς, ως ειδικός, προσεγγίζετε μια ευκαιρία μάθησης ή πώς επιλύετε ένα πρόβλημα (Vermunt & Verloop, 1999).
Είναι σαφές ότι οι ΕΛ [= επιτελικές λειτουργίες] μπορούν πράγματι να βελτιωθούν και αυτό ισχύει σε όλες τις ηλικίες από τα βρέφη (π.χ. Kovács και Mehler, 2009) έως τους μεγαλύτερους (π.χ. Williams και Lord, 1997). Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε πόσες ΕΛ μπορούν να βελτιωθούν. Η εκπαίδευση απλώς ωθεί τις ΕΛ ελαφρώς υψηλότερα; Τα οφέλη συνδέονται στενά με συγκεκριμένους τύπους εργασιών ή πλαισίων ή γενικεύονται περισσότερο από αυτό; Πόσο διαρκούν τα οφέλη; Είναι οι βελτιώσεις απλώς επιφανειακές και εφήμερες, χωρίς να αποφέρουν διαρκή οφέλη;
– Diamond et al. (2013:42)
Σχεδιάστε αυθεντικές ευκαιρίες και δραστηριότητες μάθησης στις οποίες οι μαθητές χρειάζεται πραγματικά να:
Όπως σημειώνουν οι Vermunt & Verloop (1999:274): οι επαρκείς διαγνώσεις των στρατηγικών μάθησης και σκέψης των μαθητών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αποφυγή αυτών των τριβών [δηλαδή καταστροφική τριβή] και για να είστε σε θέση να προσαρμόσετε τη διδασκαλία σε αυτές τις στρατηγικές που οι μαθητές δεν κατέχουν ή δεν κατέχουν επαρκώς.
Όταν σχεδιάζετε ευκαιρίες μάθησης, σκεφτείτε επίσης
Αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα: