Απόκριση προσέγγισης και αποφυγή απόκρισης

Όπως αναφέρθηκε στην προηγούμενη ενότητα, δύο υποφλοιώδεις δομές, ιδιαίτερα, είναι σημαντικές για τη συμμετοχή των μαθητών σας. Η ενεργοποίηση αυτών των δομών πυροδοτεί μια διαφορετική απόκριση: η αμυγδαλή παράγει μια απόκριση αποφυγής, και ο επικλινής πυρήνας μια απόκριση προσέγγισης.

Η αμυγδαλή και η αποφυγή απόκρισης

Ο Φόβος ή άγχος ενεργοποιεί την αμυγδαλή, μια υποφλοιώδης δομή σε σχήμα αμυγδάλου που εμπλέκεται στην ανίχνευση (αρνητικών) συναισθηματικών ερεθισμάτων (Kolb 2019:53; Dumontheil & Mareschal 2020:30; Ward 2020:31). Η αμυγδαλή, για παράδειγμα, είναι υπεύθυνη για την έναρξη της αντίδρασης μάχης ή φυγής.

Όταν ανιχνεύεται μια απειλητική κατάσταση ή γεγονός, οι νευρώνες στην αμυγδαλή αρχίζουν να πυροδοτούν, ενεργοποιώντας μια αλυσιδωτή αντίδραση που οδηγεί στην απελευθέρωση νορεπινεφρίνης, ενός νευροδιαβιβαστή και της ορμόνης του στρες. Η νορεπινεφρίνη ενεργοποιεί τη συμπαθητική διαίρεση του αυτόνομου νευρικού συστήματος, η οποία διεγείρει το σώμα για δράση: μάχη ή φυγή. Αυτή η αντίδραση διαθέτει όλους τους πόρους προσοχής στην απειλή και στην αντιμετώπιση της κατάστασης. Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται επίσης εκβίαση αμυγδαλής επειδή η αμυγδαλή αναλαμβάνει, χωρίς να αφήνει κανένα διανοητικό χώρο για να ασχοληθεί με κάτι άλλο εκτός από την απειλητική κατάσταση. Από εξελικτική άποψη, αυτός ο μηχανισμός εκβίασης αμυγδαλής είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή μας.

Το ίδιο μπορεί να συμβεί σε καταστάσεις στην τάξη (Blakemore & Frith 2005:177; Churches 2017:104). Όταν ένας μαθητής είναι – για κάποιο λόγο – φοβισμένος ή ανήσυχος, δεν θα είναι σε θέση να ασχοληθεί βέλτιστα με τις ευκαιρίες μάθησης στις τάξεις σας. Ο μαθητής δεν μπορεί να παρακολουθήσει την διαδικασία μάθησης επειδή η αμυγδαλή επηρεάζει το σύστημα λειτουργικής μνήμης , που βρίσκεται στον πλευρικό προμετωπιαίο φλοιό (LPFC). Ο φόβος ή το άγχος περιορίζει την πρόσβαση στην λειτουργική μνήμη και ο μαθητής θα δυσκολευτεί να κρατήσει ή να χειριστεί πληροφορίες. Όπως θα δούμε στην ενότητα για την προσοχή/συγκέντρωση, η λειτουργική μνήμη είναι επίσης ένα συστατικό του δικτύου προσοχής στον εγκέφαλο. Ο μαθητής θα δυσκολευτεί επίσης να διατηρήσει την προσοχή του/της.

Ως εκ τούτου, αυτά τα αρνητικά συναισθήματα εμποδίζουν τον μαθητή να ασχοληθεί με τη μάθηση. Επιπλέον, μια μελέτη των Luria et al. (2021) έχει δείξει ότι η τιμωρία ενεργοποιεί επίσης την αμυγδαλή, με αποτέλεσμα να αποφεύγεται μια ευκαιρία μάθησης.

Τέλος, η έρευνα έδειξε ότι η αμυγδαλή παρουσιάζει αυξημένη ευαισθησία σε συναισθηματικά ερεθίσματα κατά την εφηβεία και την αναδυόμενη ενηλικίωση (Sato et al. 2008). Ως εκ τούτου, η καλλιέργεια ενός θετικού μαθησιακού κλίματος στην τάξη σας στο οποίο οι μαθητές νιώθουν ασφαλείς είναι ζωτικής σημασίας.

  • Εξηγήστε με δικά σας λόγια τι είναι η αποφυγή απόκρισης.
  • Πώς και γιατί μια αποφυγή απόκρισης επηρεάζει τη μάθηση;
  • Ποιες ενέργειες μπορεί να προκάλεσαν μια αποφυγή απόκρισης κατά τη διάρκεια των μαθημάτων σας;

Το σύστημα ανταμοιβής και μια προσέγγιση απόκρισης

Μια ανταμοιβή ή καλύτερα η προσδοκία ανταμοιβής, ενεργοποιεί τον επικλινή πυρήνα, μια υποφλοιώδη δομή που αποτελεί μέρος του συστήματος ανταμοιβής του εγκεφάλου (Galvan, 2018:151-178; Kolb et al., 2019:431-434; Gazzaniga et al., 2019:50; Ward, 2020:432-433). Το σύστημα ανταμοιβής είναι απαραίτητο για την επιθυμία μας να προσεγγίσουμε και να βιώσουμε τον κόσμο γύρω μας και τις ευκαιρίες που μας προσφέρει. Όταν κάτι μας ανταμείβει, είμαστε πιο πρόθυμοι να το αναλάβουμε ή να περπατήσουμε το επιπλέον μίλι. Η έννοια «ανταμοιβή» πρέπει να ερμηνευτεί εδώ με μια ευρεία έννοια: λήψη χρημάτων, απόκτηση πόντων, νόστιμο φαγητό, αλλά και επίτευξη ενός στόχου, το να γίνουμε πολύ καλοί σε κάτι, έπαινος, ικανοποίηση κ.λπ.

Τα ζώα συμμετέχουν σε ένα ευρύ φάσμα εθελοντικών συμπεριφορών επειδή αυτές οι συμπεριφορές είναι ανταποδοτικές. Δηλαδή, αυτές οι συμπεριφορές αυξάνουν τη δραστηριότητα στα νευρωνικά κυκλώματα που λειτουργούν για να διατηρήσουν την επαφή ενός ζώου με ορισμένα περιβαλλοντικά ερεθίσματα, είτε στο παρόν είτε στο μέλλον. Πιθανώς, το ζώο αντιλαμβάνεται τη δραστηριότητα αυτών των κυκλωμάτων ως ευχάριστη. Αυτό το συμπέρασμα θα εξηγούσε γιατί η ανταμοιβή μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση όχι μόνο προσαρμοστικών συμπεριφορών (…), αλλά και δυνητικά μη προσαρμοστικών συμπεριφορών. – Kolb et al. (2019:431)

Ένας σημαντικός νευροδιαβιβαστής στο κύκλωμα του συστήματος ανταμοιβής είναι η ντοπαμίνη. Οι άξονες των ντοπαμινεργικών νευρώνων που βρίσκονται στο εγκεφαλικό στέλεχος (κοιλιακή τμηματική περιοχή) εξαπλώνονται σε ολόκληρο τον εγκέφαλο (βλ. Εικόνα 4), ρυθμίζοντας έτσι πολλαπλές εγκεφαλικές λειτουργίες όπως κίνηση, εθισμός, ανταμοιβή, διάθεση και μνήμη. Πιο συγκεκριμένα, η ντοπαμίνη φαίνεται να εντείνει τη δραστηριότητα σε ένα νευρωνικό δίκτυο (Gazzaniga et al., 2019:533-537). Ωστόσο, πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι οι αποκρίσεις της ντοπαμίνης ποικίλλουν μεταξύ των ανθρώπων και διαφορετικοί μαθητές αντιδρούν διαφορετικά στις ανταμοιβές. Έτσι, δεν ισχύει το ίδιο για όλους.

Το σύστημα επιβράβευσης και μάθησης

Μια ανταμοιβή ή καλύτερα η προσδοκία ανταμοιβής, ενεργοποιεί τον επικλινή πυρήνα, μια υποφλοιώδη δομή που αποτελεί μέρος του συστήματος ανταμοιβής του εγκεφάλου (Galvan, 2018:151-178; Kolb et al., 2019:431-434; Gazzaniga et al., 2019:50; Ward, 2020:432-433). Το σύστημα ανταμοιβής είναι απαραίτητο για την επιθυμία μας να προσεγγίσουμε και να βιώσουμε τον κόσμο γύρω μας και τις ευκαιρίες που μας προσφέρει. Όταν κάτι μας ανταμείβει, είμαστε πιο πρόθυμοι να το αναλάβουμε ή να περπατήσουμε το επιπλέον μίλι. Η έννοια «ανταμοιβή» πρέπει να ερμηνευτεί εδώ με μια ευρεία έννοια: λήψη χρημάτων, απόκτηση πόντων, νόστιμο φαγητό, αλλά και επίτευξη ενός στόχου, το να γίνουμε πολύ καλοί σε κάτι, έπαινος, ικανοποίηση κ.λπ.

Τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλό μας; Όταν μια ευκαιρία μάθησης αναμένεται να είναι ικανοποιητική ή ωφέλιμη με κάποιο τρόπο, ενεργοποιεί τους ντοπαμινεργικούς νευρώνες στο δίκτυο του συστήματος ανταμοιβής. Ως αποτέλεσμα, εμπλεκόμαστε περισσότερο στη μαθησιακή εμπειρία. Η ντοπαμίνη που απελευθερώνεται από τους ντοπαμινεργικούς νευρώνες εντείνει τη δραστηριότητα στα νευρωνικά δίκτυα, ενισχύοντας έτσι τη μάθηση στην οποία συμμετέχουμε. Η ενεργοποίηση του συστήματος ανταμοιβής ενισχύει επίσης τα δίκτυα προσοχής μας. Όταν ενδιαφερόμαστε και ασχολούμαστε με μια μαθησιακή εμπειρία, είμαστε πιο πρόθυμοι να δώσουμε προσοχή σε αυτήν την εμπειρία. Όπως θα δούμε στην επόμενη ενότητα, το να κατευθύνουμε την προσοχή μας είναι επίσης σημαντικό για τη μάθηση και διευκολύνει τον καλύτερο σχηματισμό μνήμης.

Η προσδοκία της ανταμοιβής δημιουργεί έτσι μια προσέγγιση απόκρισης και μας παρακινεί να ασχοληθούμε περισσότερο με την ευκαιρία μάθησης. Ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αποσπάσουν απαντήσεις απόκρισης.

  • Εξηγήστε με δικά σας λόγια γιατί οι ανταμοιβές είναι σημαντικές και δημιουργήστε μια προσέγγισης απόκρισης.
  • Γιατί και πώς είναι σημαντικό το σύστημα ανταμοιβής για τη μάθηση;
  • Ποιες ενέργειες μπορεί να προκάλεσαν μια προσέγγιση απόκρισης ή ενεργοποίηση του συστήματος ανταμοιβής κατά τη διάρκεια των μαθημάτων σας;
elGreek